19. maaliskuuta 2012

Pesto ja päivän lounas


Mä olen aiemminkin pähkäillyt salaatinkastikkeiden kanssa. Minusta kun salaatti (ja kypsentämättömät kasvikset) maistuvat paljon paremmalta kastikkeen kera. Viime kesänä pyöräytin paljon basilikaöljyä, johon siis tuli nippu basilikaa, mausteita, limen tai sitruunanmehua ja öljyä, joskus myös sinappia. Ostin viime viikolla pinjansiemeniä aikomuksenani kokeilla omanlaista pestoa. Halusin tehdä pestoa jollakin hyvin simppelillä reseptillä, jota voisi soveltaa ihan viikottaiseksi kastikkeeksi. Jätin siis parmesanin ja tällä erää myös valkosipulin pois. Eihän tämä sitten toki ihkaoikeaa pestoa ole mutta jotain sinne päin.




Pikapesto
1/3 dl pinjansiemeniä
1 ruukku basilikaa
suolaa ja sitruunapippuria
1/2 dl öljyä
1/2 dl appelsiinimehua / sitruunanmehua / limenmehua

Tästä tuli todella hyvää ja mukavan paksua, se kun on aina salaatinkastikkeissa pelkkä hyve. Tästä puolipestosta taitaakin tulla yksi vakkarikastike aiemmin listatun basilikaöljyn lisäksi. Näiden ohella teen silloin tällöin myös avokadodippiä, mikä on hurjan simppeli ja helppo kastike myös. Tai sitten ihan vaan kermaviilikastiketta, jonka maustan useimmiten tillillä ja valkosipulilla. Tähän pestoonkin taidan ensi kerralla laittaa valkosipulinkynnen mausteeksi. Ja punaista pestoa saa lisäämällä aurinkokuivattuja tomaatteja, sitäkin aion ehdottomasti kokeilla.  Laittakaahn nyt teidän lemppari salaatinkastikereseptit jakoon, niitä haluaisin kuulla! Mikä on hyvää ja helppoa?




Kesää kohden mun yrttien ja erilaisten salaattien käyttö sen kun kasvaa. Talvella tulee syöytyä paljon enemmän juureksia ja salaatit jää vähän vähemmälle. Tomaattejakin ostan talvella vain silloin tällöin kun kesällä kannan niitä rasioittain ja kasseittain joka kauppareissulla. Tulikin mieleeni, että pitäisiköhän pikkkuhiljaa miettiä parvekkeen mahdollista hyötytarhaa? Tomaatteja ja herneenversoja voisin kasvattaa, onnistuessaan ne olisi niin hyviä. Ja yrttejä toki!




Pesto pääsi neitsytmatkalleen tämän päviän lounaalla. Lautasella siis broilerin rintafilee, jonka päällä teelusikallinen maapähkinävoita (toimii muuten hyvin, nam!), kasvisriisiä (tällä kertaa ihan vaan porkkanoita ja riisiä) sekä vihersalaattina herneenversoja, rucolaa ja pikkutomaatti kera peston ja pinjansiementen. Tässä ateriassa on nähtävillä muutenkin mun "ruokaideologia": paljon värejä, aina jotain proteiinipitoista, monipuolisesti hyviä rasvoja, hitaita ja hyviä hiilareita unohtamatta. Tätä yritän noudattaa päivittäin, nuppia liikaa kiristämättä :))


12 kommenttia:

  1. Näyttää kyllä tosi hyvälle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin näyttää ja maistui myös :) Odotan innolla kesää ja grillailuja ja kaikkia ihania kasviksia: ruusukaalit, parsakaalit, kukkakaalit, lehtivihreät, kirsikkatomaatit... voih!

      Poista
  2. Balsamico-hunaja-öljy-valkosipuli on meillä käytetyin. Erityisen hyvää uunissa käytettyjen kirsikkatomaattien, punasipulin ja fetajuuston kanssa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missäs suhteessa laitat aineksia kastikkeeseen? Kuulostaa hyvältä koko satsi :)

      Poista
    2. Suhde riippuu tosi paljon balsamiviinietikan laadusta. Maistelun voi aloittaa vaikka suhteessa 1:2-3, balsamicoa vähemmän kuin öljyä. Mutta balsamicon maku ja etikkaisuus määräävät.

      Ja niin: valkosipulin lisäksi provencale-maustesekoitus passaa kastikkeeseen erinomaisesti, makujen tosin kannattaa antaa silloin vetäytyä yön yli. :)

      Poista
    3. Okei, kiitos vinkistä. Mä en ole kamalasti käyttänyt balsamicoja, joten pitäisi ihan alkaa tutkailemaan, mikä olisi hyvää..

      Poista
  3. Kiva kun laitat näitä ruokajuttuja aina välillä! Näistä on helppo kopioida reseptit omiin ruokahetkiin. Eilenkin olin spinningin jälkeen ihan kysymysmerkkinä, että mitä sitä taas söisi. Nyt on taas yksi hyvä vaihtoehto kokeiltavana :) Montako kertaa muuten syöt päivän aikana?
    -Outi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, että näistä on jotain hyötyä ja iloa :) Maapähkinävoi kanan kanssa oli yllättävän hyvää! Yleensä syön 5 kertaa päivässä: aamiainen, välipala, lounas, välipala ja illallinen (myös tämä kaava vaihtelee, riippuen päivästä). Joskus viikonloppuisin syön vain 4 kertaa ja toisinaan pitkinä päivinä 6 kertaa mutta aika harvoin.

      Poista
  4. Näyttää hyvältä :P Täytyy kokeilla totakin!

    VastaaPoista
  5. Pinjansiemenet on herkkua, oon käyttänyt mm. salaatissa ja lohen kanssa. Ravintolassa oli joskuis pastan seassa niitä, en ollut varmaan koskaan aiemmin syönyt ja tykästyin.

    VastaaPoista
  6. Mä tykkään myös pinjansiemenistä. Ovat vaan melkoisen arvokkaita. Mutta raaski niitä silloin tällöin ostaa. Söin viikonloppuna seminaarissa tosi herkkua rucola-pinjansiemensalaattia, voi kun löytäisin sen ohjeen jostain :)

    VastaaPoista