18. kesäkuuta 2011

Piloxing


Piloxing tulee sanoista Pilates ja Boxing eli se on laji, joka yhdistelee pilateksen ja nyrkkeilyn liikkeitä. Lajin on kehittänyt ruotsalainen tanssija Viveca Jensen. Vieca työskentelee myös julkkisten kanssa, ja Piloxing onkin tällä hetkellä kuuminta hottia Hollywoodissa. Piloxingissa yhdistyy nyrkkeilyn voima ja nopeus pilateksen muokkaavaan ja notkeutta lisääviin liikkeisiin. Lisäksi lajinkehittäjän oman taustan huomioiden, piloxingissa on myös jonkin verran tanssillisia liikkeitä.




Nähtyäni muutaman videon kyseiseltä tunnilta ja luettuani tunneilla kävijöiden kokemuksista, haluaisin itsekin palavasti Piloxing-tunnille. Jyväskylässä ainakin SATSilla on tunti kalenterissa mutta muualta en ole sitä vielä löytänyt. Samalla iski pieni kouluttautumiskärpänen. Kunhan nyt pääsisin ensin testaamaan tuntia, voisin sen jälkeen suunnitella  Piloxing-ohjaajakoulutusta. Ohjaajakoulutusta ei tietääkseni ole järjestetty vielä kertaakaan Suomessa, vaan lähin kouluttautumismaa on Ruotsi. Jenkeissä ohjaajakoulutuksia olisi, ja päähäni pälkähti, josko senhän voisi yhdistää mahdolliseen lomaamme.Veikkaan, että tunnista tulee vielä hitti Suomessakin, kunhan laji rantautuu tänne oikein kunnolla!







Uskoisin, että Piloxingista tykkäisivät myös sellaiset (minä lukeudun tähän joukkoon), jotka eivät ole inostuneet suuressa määrin pilateksesta .Harjoittelun sanotaan olevan intervallityyppistä, ja treeni kehittää sekä kestävyyttä, lihaskestävyyttä että notkeutta. Oletko kokeillut Piloxingia? Jos et, kiinnostuitko? Mielelläni kuulen kokemuksia lajista, itseäni kun se alkoi kovastikin kiinnostamaan :))


16 kommenttia:

  1. APUA!!! Mä olen niin vanhanaikainen etten kestä yhtään tällaisia "keksittyjä" juttuja. :D En voi sietää esim. LesMillsin BodyBalancea jossa tehdään liikkeitä joogasta ihan väärin. Olen treenannut ashtangajoogaa vuodesta -98 eli 13 vuotta ja tiedän mitä hallaa esim. polville aiheuttaa BodyBalancessa väärin neuvotut tai alkuperäisistä asanoista mukaellut liikkeet.

    Luulen, yli 5 vuotta myös pilatesta joogan ohella treenanneena, että menettäisin hermoni ihan heti jos Piloxing tunnilla liikuttaisiin Joseph Pilateksen säännöistä poiketen. :)

    Ei satavuotta sitten loppuun hiottuja kuningaslajeja ole turhaan keksitty ja liikkeitä kehitelty loppuun asti.

    Terkuin tiukkapipoinen mummo (joka kuitenkin rakastaa esim. BodyPumpia ja erilaisia tanssitunteja, paitsi tietty klassista balettia eniten ;))

    VastaaPoista
  2. Mä oon kanssa samaa mieltä että näitä lajeja nyt ihan keksimällä keksitään.. Rahan perässä?

    Mun mielestä pilates ja boxing ei sovi yhteen.

    VastaaPoista
  3. Nina, kyllähän kaikki lajit jostain tulevat ja jossain on niiden juuret. Aikojen saatossa lajit kehittyvät ihan kuten muutkin asiat, kulttuurit (ja liikkeet) yhdistyvät ja syntyy uusia lajeja. Minun mielestäni se on ihan hyvä juttu, kunhan vain muistetaan, ettei nyt keksitä mitään yltiöuutta. Kaikki tavat, jotka saavat ihmisen liikkelle ovat mielestäni hyviä tapoja :))

    Onhan esim. nykytanssi ja jazztanssi melko uusia tanssilajeja, ja niissäkin on fuusioitunut eri tanssilajit.

    BodyBalance-tunneilla minä olen saanut vain hyvää opastusta, joten ehkä sekin riippuu sitten opettajasta, mitä tunneilla tehdään. Kaikki lajit eivät sovi kaikille mutta minä kyllä innostun ja kiinnostun herkästi uusista jutuista! Vaikka kunnioitan toki myös vanhempia lajeja :)

    Anonyymi, varmaankin osa rahan perässä, osa vahingossa ja osa suunnitellusti. Kyllähän liikuntalajit kehittyvät siinä missä muukin kulttuuri. Mun mielestä taas pilates ja nyrkkeily voi hyvinkin sopia yhteen :) Makuasioita varmasti nämäkin.

    VastaaPoista
  4. Mäkään en oikein tästä innostu. Jos haluan pilatesta, menen pilatekseen ja jos kuntonyrkkeilyä, kuntonyrkkeilyyn jne. Ja mua huvitti ehkä että tanssija ei osaa itse ojentaa edes kunnolla nilkkaa. :D Ei anna kovin hyvää kuvaa mistään ammattitaidosta.

    Vähän tulee tekemällä tehty olo tuosta. En usko että jaksaisin itse edes lajia kokeilla. :S

    VastaaPoista
  5. Olen käynyt Satsilla piloxing-tunneilla siitä lähtien, kun tunteja alettiin siellä järjestää ja tykkään kyllä tosi paljon!
    Voin sanoa, että tunnin painopisteet ovat vähän ohjaajista kiinni (toinen painottaa tunneillaan pilatespuolta, toinen taas enemmän aerobista), mutta joka tunnilta saa melkoiset hiet ja kivan mielen mukaan! :)
    Koska tunnilla liikkeitä tehdään kuitenkin aika paljon ja nopeallakin tempolla, vaatii varmasti harjoitusta, että saa tehtyä liikkeet oikein. Harjoitus tekee mestarin!
    Vaikka tunnilla monesti hengästyykin nyrkkeilyosioiden aikana, pidän piloxingia kyllä erilaisena liikuntana kuin muita aerobisia lajeja (esim. pelkkä nyrkkeily tai perusaerobic). Tunnilla suositellaan olemaan varpasillaan ja se on kivaa.
    Piloxing on huippua!

    -Sara

    VastaaPoista
  6. Voisin kuvitella, että tässä on nyt sellanen "laji", josta voisin itsekin innostua. Sopivissa määrin aerobista ja lihaskuntoa, eikä mitään painojen kanssa temppuilua (:

    VastaaPoista
  7. Tia, en osaa sanoa tuosta nilkanojennuksesta muuta (jos tarkoitit videolla olevaa "harjausta") kuin että tempo on sen verran noepa ettei ehkä sitä ole tarkoitettukaan ihan nilkanojennukseksi tai sitten se ei vaan kuulu tähän lajiin. Tai sitten tosissaan hänellä ei ole paras mahdollinen nilkanojennus :D

    Musta on taas kiva idea yhdistää lajeja ja saada lisää harrastajia erilaisten lajien pariin, esim. sellaisia jotka eivät tavan pilateksesta tai kuntonyrkkeilystä innostu. Tietenkään en voi sanoa varmalla pitäväni tunnista, ennen kuin käyn, joten täytyy tuomita/kehua lajia paremmin vasta lajikokemuksen jälkeen :))

    Sara, näinhän se on kaikilla tunneilla, että sisältö lopulta riippuu ohjaajasta. Paitsi ehkä sitten niillä tunneilla, joilla on ihan valmiit ohjelmat (LesMills). Juurikin noin: mikä tahansa laji vaatii harjoittelua päästäkseen siihen sisään, en usko että tämä laji on poikkeus siinä. Vaikka toki ymmärrän sen, että laji lienee kehitelty kaupallisessa mielessä mutta sellaista osa liikuntakulttuurista nykyään on.

    Täytyykin käydä joskus kokeilemassa, toivottavasti mahdollisimman pian :)

    Anonyymi, noin juuri. Toivottavasti pääset kokeilemaan! Ja vasta tutustumisen jälkeenhän sitä tietää, pitääkö vai ei.

    VastaaPoista
  8. Oli pakko tulla kommentoimaan, olin itse eilen ekalla piloxing tunnilla ja rakastuihin siihen ensisilmäyksellä jos niin voi sanoa. Eli alussa lähdettiin jo kunnolla nostamaan sykettä ylös ja sen jälkeen se laski vähän ja nousi taas, erittäin hyvää treeniä koko vartalolle, jaloille erityisesti koska niitä jännitetään koko tunnin ajan.! Joukossa oli mukana tanssi liikkeitä mitkä olivat erityisen mukavia ja niihin lisätty tätä "nyrkkeilyä" (eli hyväksi myös käsille ja olkapäille) Lopussa oli n.15min pelkkää rääkkäystä jaloille eli siis reisille säärille ja pakaroille, vikat 5-10min oli vatsalihasten tekemistä ja venyttelyä! Suosittelen sille kuka haluaa paljon ns. lihaskuntoa :) itse ainakin tykästyin niin paljon että syksyllä pakko alottaa käymään tunneilla :)

    VastaaPoista
  9. Minäkin oon käynyt piloxing-tunneilla jonkin verran ja tykkään kyllä kovasti! Vaikka harrastan myös pilatesta, ei minusta ainakaan ole tuntunut, että siellä harjoitettaisiin pilatesta jotenkin väärällä tavalla. Pilates näkyy tunneilla pääasiassa siten, että pitää pilates-tuntien tapaan pitää keskivartalo töissä koko ajan ja hyvä ryhti on tärkeää. Kannatta kyllä kokeilla!
    -Annie

    VastaaPoista
  10. Minä satsin jäsenenä käyn piloxing-tunneilla aina silloin tällöin, ja pidän niistä todella paljon!

    Rankka treeni koko vartalolle, varsinkin keskivartalolle, pakaroille ja käsille. Ei pääse kyllästymään yhteen juttuun, kun siellä aina yhtä liikettä melko vähän aikaa ja tempo on aika kova!

    Tosiaan, hyvän hien sieltä saa päälle! Tykkään!!!

    VastaaPoista
  11. Anonyymi, mustakin tunti näyttää videolla sen verran mukavalta, että voisin luulla tykkääväni. Mutta kokeilemallahan se selviää. Tuollainen kokonaisvaltainen treeni kuulostaa just hyvältä :) Kiitti tästä kommentista!

    Annie, varmasti riippuu ohjaajasta myös se, miltä tunti näyttää ja miten liikkeet tehdään. Ja ei ohjaajakaan voi kaikkeen vaikuttaa, vaan viime kädessä sitten liikkeet on aina tuntilaisen vastuulla. Ja harjoittelemalla vain oppiii :) Luulen, että sellaisille, jotka haluavat vähän rankempaa treeniä mutta myös pitävät Pilateksesta, Piloxing sopii hyvin. Pitää kokeilla kunhan tulee tilaisuus :)

    Hanna, kuulostaa just mun jutulta. Tykkään kaikesta rankasta mutta tässä lajissa kiehtoo myös sen monipuolisuus :)

    VastaaPoista
  12. Miksei voisikin kokeilla, jos se käymälle salilleni joskus ohjelmistoon tulisi. Siitä huolimatta tällä hetkellä pilatekseen hurahtaneena sanoisin, ettei sitä voi voittaa. :)

    VastaaPoista
  13. LauraR. Eivät noi varmastikaan sulje toisiaan pois. Eli aivan hyvin voinee harrastaa molempia niin halutessaan :)

    VastaaPoista
  14. Muutama Piloxing-tunti takana, ja kyllä on laji, joka ainaki mulle sopii.. tykkään tosi paljon, muuten ku harrastan myös esim. tanssia ja nyrkkeilyä :D Jos joku kaunis päivä vielä liikunnanohjaajaksi tuun, niin tämä laji vois olla kyllä yks, jonka lisäkoulutuksen haluaisin!: )

    VastaaPoista
  15. aivan huippu laji! Ihan korvia myöten ihastunut! Ei tartte muistaa mitään pitkiä ihme kuvioita, hiki on ihan varmasti taattu ja jotenkin vaan ihan fiiliksissä tunnin jälkeen! Etenkin kun on muutaman kerran käynyt, alka aolla liikkeistä jyvällä ja saa tehoja. Norona vaan hiki valuu päänahassa. Kokeilkaa ihmeessä! Parasta pitkään aikaan!

    VastaaPoista
  16. Ite rakastuin lajiin samantien ekala tunnila ja huomaa kyllä että se oikeesti toimii ja tehoaa! Itekin pilatesta samalla harrastaneena huomaa että ainakin meidän ohjaaja tekkee ne liikkeet niinkuin pilateksessakin ettei ole kovin keksitty ite eikä muuteltu liikkeitä. mikkään ei ole tehonnu kroppaan niin hyvin ja nopeasti mitä piloxing! :D

    VastaaPoista